Pokok Kemunting Menggamit Kenangan Zaman Kanak-Kanak

By 3:14 PM

Sudah bertahun aku tidak pernah jumpa buah kemunting dan pokok kemunting. Last aku dapat merasa buah kemunting ketika aku tingkatan 5. sudah menjadi kebiasaan kanak-kanak zaman aku, bila masuk  hutan, masuk semak cari burung memang akan terjumpa dengan pokok kemunting yang tumbuh merata tempat...buahnya sangat banyak..bila dimakan..sedapnya...

Pokok Kemunting

Walaubagaimanapun, akhirnya aku jumpa juga pokok kemunting..bukan di hutan..tapi di pasar malam Sinar Alam, Bandar Puncak Alam. Ada yang buka ruang jual pokok-pokok kat situ. Jadi, aku belilah satu pokok dengan harga rm15. Kemunting tu adalah kemunting putih. Kemunting putih aku tengok daunnya agak lebar sedikit. Kalau kemunting kampung yang pernah aku lihat satu ketika dulu, daunya tidak lebar.

Pokok Kemunting
kemunting ketika aku baru tanam

Seminggu kemudian, aku jumpa lagi satu pokok kemunting jenis yang sama di nurseri pokok berhampiran Tesco Puncak Alam. Harga sama juga iaitu rm15. Mahal juga ya pokok ni. kalau dulu, pokok kemunting ni bersepah kat kebun durian ayah aku. tiap kali gi kebun, sempat lagi petik buah kemunting yang masak ranum. sekarang ni kalau intai kat kebun-kebun, memang dah tak jumpa.

Pokok Kemunting
2 Pokok Kemunting

Mak aku juga pernah ceritakan pengalamannya di kanak-kanak pernah masuk hutan bersama kawannya (mak kepada kawan baik aku sekarang ni) mencari buah kemunting. Agak-agaknya budak zaman sekarang ni masih kenal ke buah-buahan hutan ni seperti kemunting, buah letup-letup (orang terengganu panggil buah ulat bulu).

Buah Kemunting Kampung
Ini dia buah kemunting kampung yang aku petik di hadapan rumah anak saudaraku.

Buah Letup-Letup Ulat Bulu
Ini adalah buah letup-letup/ulat bulu

Pokok Letup-Letup Ulat Bulu
Ini dia pokok letup-letup/ulat bulu

Anda Mungkin Juga Meminati

2 comments

  1. tak pernah makan buah kemuting tu.hari tu balik kampung suruh tok laki cari tapi tak dok.darak tok laki kata tak rajin makan buah kemuting.hahaha

    ReplyDelete
  2. hahaha...mmg darak sungguh mu...org zaman budok2 la cari buoh muting....tp kalau mu nok cari pokok tu...ada doh jual lening kat nurseri pokok... drumoh aku ada 2 pokok tanam...berbuoh belaka doh...

    ReplyDelete